سرعت گیر نشانه چیست ؟

اگر شما نیز سفری به شهر سرعت گیرها داشته باشید احتمالا مانند من موافق نام سرعت گیرها برای آن شهر خواهید بود . نام قدیمی آن میناب است و نام قدیمی تر آن آنامیس . در این شهر تعداد سرعت گیرها به تناسب ابعاد شهر و تعداد خیابان هایش قابل توجه است . کسی که برای اولین بار به آن شهر سفر خواهد کرد به دلیل اینکه با محل سرعت گیرها آشنا نیست ممکن است چند تا پرش کوتاه هم داشته باشد زیرا سرعت گیرها در این شهر اغلب با مصالح بتون و اسفالت ساخته شده اند که بدلیل هم رنگی با سطح خیابان کمتر راننده ای متوجه وجود آنها می شود و تجربه رانندگی در این شهر به شما گوشزد خواهد کرد که همواره با احتیاط برانید . مسئله سرعت گیرها کم کم به توابع و حومه میناب هم سرایت نموده ولی هنوز چند سالی طول می کشد تا به وفور شاهد تعدد سرعت گیرها در تمامی اطراف و اکناف شهر باشیم .

اگر فرصتی نیافتید که به شهر سرعت گیرها بروید در همین بندرعباس خودمان هم چندسالی است که وضع روز بروز بهتر می شود و بر تعداد سرعت گیرها اضافه می شود و احتمالا در افق سال 1400 عنوان شهر سرعت گیرها را از آن خود خواهد کرد . البته باید انصاف بدهیم که سرعت گیرهای بندرعباس کمی با انصاف تر از شهر میناب می باشند و رنگ نارنجی آنها تا اندازه ای راننده را متوجه خود می نماید . تنها در چند نقطه شهر به تقلید از مینابی ها سرعت گیر بتونی آسفالته وجود دارد که بطور مثال سرعت گیر واقع در الهیه جنوبی مقابل مجتمع دیداس یکی از آنهاست . من خودم تا کنون دو سه بار چند تا پرش کوتاه و کم ارتفاع را در کارنامه رانندگی خود به ثبت رسانده ام و ممکن است شما نیز رکوردی بهتر از من داشته باشید .

به موازات شهرها روستاها نیز در تلاشند تا از قافله تمدن عقب نمانند و به طور مثال در محور روستائی حسنلنگی تعداد زیادی سرعت گیر وجود دارد که خودروهای کم ارتفاع هم بدون سایش سطح زیرین خود قادر به عبور از آنها نیستند .یادش به خیر قدیم ترها گاهی در جاده های خارج شهر تابلوی بزرگی نصب کرده بودند که روی آن نوشته شده بود ( به سرعت گیر نزدیک می شوید ) ما که آن زمان مسافر دائم اتوبوسهای مسیر تهران – بندرعباس بودیم به محض دیدن این تابلو با خود می گفتیم حالا این سرعت گیر چی هست ، تا اینکه راننده به آرامی از روی آن می گذشت .

حالا بپردازیم به اینکه فلسفه وجودی سرعت گیر چیست و مخترع آن کیست ؟ متاسفانه در منابع علمی و دانشگاهی نام مخترع سرعت گیر ذکر نشده است و یا آن مرحوم موفق نشده که در زمان حیات خود این اختراع قابل را به ثبت برساند اما خوشبختانه تعریف جامع و دقیقی از سرعت گیر وجود دارد و آن عبارتست از : هر گونه مانعی که بتواند به هر شکل ممکن از سرعت وسیله نقلیه بکاهد سرعت گیر نام دارد . بر همین اساس هر کجا لازم باشد از سرعت وسایل نقلیه ممانعت بشود راحت ترین روش و کم خرج ترین آن ایجاد سرعت گیر است . این موضوع تا آنجا اهمیت یافته که جهت کنترل سرعت وسایط نقلیه ما را از حضور پلیس راهنمائی و رانندگی هم بی نیاز کرده و حتی کوچه ها نیز مزین به این پدیده نوین بشری گردیده و تا آنجا که در برخی کوچه ها هر یک از صاحبان منازل یک سرعت گیر اختصاصی برای خود تعبیه نموده و از این بابت نیز از زحمت متولیان امر کاسته اند .

هر چه هست سرعت گیر رابطه تنگاتنگی با فرهنگ عمومی و مخصوصا فرهنگ رانندگی دارد . وجود تعداد زیاد سرعت گیر در هر شهر و دیاری به شما گوشزد می کند که در این شهر هستند کسانی که بدون توجه به سرعت مجاز رانندگی پایشان را همچنان بر پدال گاز ماشین فشار می دهند . هستند آدمهائی که جان انسانها برایشان ارزشی ندارد و اگر اتفاقی هم افتاد بیمه معظم تعهد خودش را به جا می آورد و قاتل را آزاد می کند .

از روزی که بیمه های تصادفات راه افتاد تقریبا خیال راننده های قاتل هم راحت شد و اگر سابقا نوک سوزنی احتیاط می کردند حالا دیگر همان نوک سوزن هم لازم نیست . در مقابل این موضوع و به جهت رهائی از آن فکر سرعت گیر توسعه و گسترش یافت و ایجاد مانع بر سر راه به عنوان قابل دسترس ترین راه حل به فرهنگ عمومی راه یافت . ظاهرا چاره ای غیر از این هم نیست و خود ما بارها نصف شبها در محله گلشهر جنوبی شاهد کورس گذاشتن چند جوان جویای نام در مسابقه رانندگی هستیم . جوانهائی که توسط پدران پولدار حمایت مالی می شوند تا آسایش و قرار را بر شهروندان حرام کنند . ما نیز به همین نتیجه رسیده ایم که چهار طرف چهار راه را با کلنگی کنده کاری کنیم و به خیال خود سرعت گیر اختصاصی بسازیم . می دانیم که سرعت گیر پدیده زشتی است و بر زشتی شهر می افزاید ، می دانیم که اضافه نمودن هر سرعت گیر توهین به صدها راننده ای است که با رعایت قانون رانندگی می کنند ، می دانیم که خسارت هر سرعت گیر به وسایط نقلیه در حال عبور در مجموع سر به فلک می کشد و همچنین می دانیم که سایش لاستیک ها و ترمزها و مصرف سوخت ناشی از تغییر سرعت و شتاب مجدد آن در مجموع زیانهای هنگفتی را برای کشور و ملت ما به همراه دارد ، اما مانده ایم که چه باید کرد تا از این معضل رها شویم .

گاه گاه می بینم که پلیس محترم راهنمائی و رانندگی به نداشتن کارت بیمه و نبستن کمربند ایمنی گیر می دهد آن هم برای امثال بنده که پایبند به قانون سرعت 50 کیلومتر داخل شهر هستم و با این سرعت کم حتی بارها راننده های پشت سرم با بوق و فریاد و گاهی ناسزا از بغلم رد شده اند . در این شرایط بهتر نیست که پلیس راهنمائی به شناسائی قانون شکنان سرعت مجاز و ثبت و ضبط وسایط نقلیه آنها اقدام نماید تا حداقل فضا برای سایر شهروندان کمی آرامتر و امنیت جانی آنها بالاتر برود . دوست داریم جامعه ای داشته باشیم که نیازی به سرعت گیر نداشته باشد .

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفدهم اسفند 1390ساعت 0:41  توسط علی تیماس  |